Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:Legacy of Kain: Soul Reaver

LEGACY OF KAIN: SOUL REAVER

Legacy of Kain: Soul Reaver

ocena:7
Producent:Crystal Dynamics
Wydawca:Eidos Interactive
Gatunek:akcja
Tryb gry:Single
Autor recenzji:Krystian Szczegielniak
Ocena autora:7
Ocena użytkowników:--
Głosów:0
Inne oceny redakcji:

Zazwyczaj, gdy słyszymy słowo “wampir”, po głowie kołacze nam się obraz humanoidalnej, nieśmiertelnej istoty, rozpaczliwie pragnącej bliskiego kontaktu z ludzką posoką. Ostatnimi czasy popularyzowany jest również zgoła odmienny obraz wampira, jako tajemniczego, nieprzyzwoicie atrakcyjnego osobnika, zdobywającego względy (ludzkiego pochodzenia) płci przeciwnej zarówno nieskazitelną aparycją, jak i nadludzkimi zdolnościami. Te osoby, dla których obydwa obrazy zdają się być pokładem wyeksploatowanym, powinny zapoznać się z historią Raziela - bohatera drugiej części sagi Legacy of Kain.

Po tym jak Kain - bohater prekursora omawianego tytułu: Blood Omen: Legacy of Kain - odmówił poświęcenia swej osoby, aby ocalić krainę Nozgoth, rozpoczął się jej powolny rozpad i pogrążenie w chaosie. Aby przyspieszyć ten proces, Kain powołał sześciu generałów mających za zadanie pomóc mu stłumić wszelkie przejawy buntu i nieposłuszeństwa. Kiedy jeden z nich - Raziel - zaczął wyróżniać się wśród pozostałych, Kain poczuł niepokój. Z chwilą, w której jego poddany otrzymał dar, o którym wampirzy lord nigdy nie marzył - dar skrzydeł - Kain wezwawszy Raziela przed swoje oblicze w przypływie zazdrości okaleczył go i strącił w otchłań, w której czekały na niego potworny ból, a w końcu śmierć. Ta jednak nie przywłaszczyła go sobie na długo. Raziel wrócił do życia powołany przez pradawnego boga krainy Nozgoth na swojego wysłannika, narzędzie zemsty i pokuty, Rozdzieracza Dusz. Potwornie okaleczony, istniejący zarówno w świecie żywych, jak i w świecie martwych, Raziel czerpał siły tylko z jednego źródła - nieskończonego pragnienia odwetu.

Tak w skrócie przedstawia się wprowadzenie do gry, opowiadającej historię jednego z najbardziej nietypowych przedstawicieli wampirzej rasy. Raziel po wskrzeszeniu utracił tak charakterystyczny dla swoich pobratymców głód krwi. Zastąpiło go pragnienie dusz, których wchłanianie pozwalało mu egzystować w świecie żywych. Zdradzony generał nie może umrzeć. Śmierć zabiera go tylko ze świata rzeczywistego, wprost do świata duchów, w którym został powołany do ponownego życia. Uzupełniwszy energię duszami wędrujących po planie astralnym istot, może ponownie zmaterializować się w rzeczywistym Nozgoth i kontynuować swą misję.

Legacy of Kain: Soul Reaver jest grą, która znakomicie łączy w sobie zarówno elementy akcji jak i łamigłówki, a dodatkowy urok nadaje tym elementom niezwykle interesująca fabuła. Podczas wędrówki Raziel przemierzy zrujnowany pod panowaniem Kaina świat Nozgoth, dowie się więcej o swej nowej naturze, stoczy dziesiątki walk, zmierzy się z braćmi, a także ze swym stwórcą. Podczas potyczek z pomniejszymi przeciwnikami Raziel wykorzysta wampirzą zwinność i siłę, broń białą oraz specjalne zdolności zawarte w zdobywanych po drodze glifach. Wędrówka przyniesie mu również najpotężniejszą z broni, tytułowy Soul Reaver, który zintegrowany z jego duszą towarzyszył mu będzie już do końca. Mimo tak bogatego arsenału, każde starcie z Kainem oraz jego generałami będzie wymagało od niego pomysłowości i umiejętnego wykorzystania posiadanych zdolności, gdyż przeciwko tym przeciwnikom, standardowe metody walki nie zdadzą egzaminu. W ostateczności Raziel stłumi wszelki opór, a dusze pokonanych przeciwników staną się dla niego pożywką i paliwem napędzającym jego nieposkropione pragnienie zemsty.

Poza postacią Raziela jednym z najciekawszych pomysłów, w znaczącym stopniu kształtującym rozgrywkę, jest możliwość przemieszczania się głównego bohatera pomiędzy planami. Świat astralny różni się od świata żywych nie tylko zamieszkującymi go istotami. Elementy świata rzeczywistego w świecie duchów wyglądają inaczej, ściany zniekształcają się, kolumny wyginają, a niektóre miejsca niedostępne w świecie żywych, w świecie umarłych stają przed bohaterem otworem. Umiejętne przechodzenie pomiędzy rzeczywistościami jest warunkiem rozwiązania wielu łamigłówek i co za tym idzie doprowadzenia historii do “szczęśliwego” końca.

Legacy of Kain: Soul Reaver nie jest horrorem. Jest to wzbogacona o łamigłówki gra zręcznościowa, której akcja dzieje się w niezwykłym świecie. Niestety jest to świat bardzo opustoszały, z którym niemal pozbawiono nas interakcji. Jedynymi istotami, jakie Raziel napotka na swej drodze będą przeciwnicy, a historia bez jakichkolwiek odskoczni, poprowadzi go ku zakończeniu. Choć Nozgoth jest światem na skraju zagłady dobrze wiemy, że nawet umierające krainy potrafią być interesujące i pełne „życia“. Grafika Soul Reaver choć swego czasu (1999 rok) była uznawana za przyzwoitą, na dzisiejsze standardy może odtrącać graczy, którzy traktują ten element rozgrywki jako priorytetowy. Co innego muzyka. Dźwięki przewijające się w tle doskonale budują klimat umierającego, a także tajemniczego świata Nozgoth, a w odpowiednich momentach potrafią przyspieszyć, podnosząc motywację potrzebną do skutecznego rozprawienia się z przeciwnikami.

Jak już wpomniałem wcześniej gra nie jest horrorem i raczej żadnego gracza nie czekają w Soul Reaver chwile tak dobrze znane chociażby z serii takich jak Amnesia, czy Fatal Frame (choć postać pierwszego z bossów koncepcyjnie jest niezwykle przerażająca). Mimo to każdy gracz będący jednocześnie fanem horrorów, a wampirów w szczególności, powinien poznać postać Raziela i jego historię. Na pewno nie będzie to dla niego czas stracony.

Screeny

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na grę.
Plusy:

+ oryginalność głównego bohatera jako wampira
+ postacie bossów i walki z nimi
+ interesujący świat i tło fabularne
+ doskonale budująca nastrój ścieżka muzyczna
+ zdarzają się zagadki wymagające pomyślenia

Minusy:

- do bólu liniowa
- świat opustoszały, pozbawiony interakcji
- grafika może rozczarować w dzisiejszych czasach
- grozy w Soul Reaver nie uświadczymy

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -