Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon

F.E.A.R.

F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon

ocena:9
Producent:Monolith Productions
Wydawca:CD Projekt
Gatunek:akcja/FPP
Tryb gry:Single / Multiplayer
Autor recenzji:charlie young
Ocena autora:9
Ocena użytkowników:7.25
Głosów:8
Inne oceny redakcji:

F.E.A.R. jak wiadomo znaczy strach, ale nie o takie tłumaczenie twórcom gry chodziło. Rozwinięcie tego skrótu to First Encounter Assault Recon, czyli oddział specjalny o takowej nazwie stworzony do zwalczania przestępczości o charakterze paranormalnym. W skład ekipy F.E.A.R. wchodzą specjalnie przeszkoleni komandosi, którzy notabene sami posiadają zdolności nadprzyrodzone.

Jesteśmy właśnie jednym z takich komandosów. Zostajemy przydzieleni do operacji „posprzątania bałaganu” związanego z pewnym ściśle tajnym eksperymentem, który niechcący wyrwał się spod kontroli. Po drodze spotkamy wiele ciekawych lokacji. Akcja nie toczy się bowiem w jednym magazynie, czy kompleksie, tylko w wielu zróżnicowanych lokacjach między którymi jesteśmy przemieszczani za pomocą różnych środków transportu (opancerzony wóz czy helikopter).
Wszystko co zobaczymy w grze wydaje się być dokładnie przemyślane i na swoim miejscu. Dosyć dobrze rozwiązana jest nasza interakcja ze światem otaczającym nas. Możemy dotknąć praktycznie wszystkiego, a to z kolei zareaguje na nasz ruch (ot taki kosz na śmieci kopnięty będzie się turlał po podłodze). Nie mamy już możliwości przesuwania większych obiektów i będziemy musieli zasuwać na około żeby dojść do jakiejś lokacji, tylko dlatego że na drodze stanęło nam na przykład jakieś biurko.
Kolejną kwestią są walki, które będziemy musieli toczyć z naszymi przeciwnikami. Wielki plus dla twórców gry za ten aspekt. Walki bowiem są bardzo dynamiczne i realistyczne. Ciekawy jest tu motyw wykorzystania tak zwanego „bullet time”, czyli czegoś w rodzaju matrixowatego spowolnienia czasu. Możemy skorzystać ze zdolności naszego bohatera i wejść w owy tryb, co spowoduje znaczne przyśpieszenie naszych ruchów, a co objawi się spowolnieniem ruchów naszych przeciwników. Dzięki tej zdolności łatwo możemy wyjść z niejednej opresji, zwłaszcza gdy mamy kilku przeciwników na raz. Ważne jest też to w co celujemy. Nie ma to jak dobry strzał w głowę, bo o strzelaniu w klatkę można zapomnieć bo wszyscy są wyposażeni w kamizelki kuloodporne. Jeżeli już uda nam się trafić to przeciwnik odpowiednio zareaguje na to w zależności od miejsca w jakie zostanie trafiony. Strzał w głowę spowoduje odrzut do tyłu i nagły zgon, natomiast postrzał w nogę spowoduje, że wróg zacznie utykać (ale nie ma tu mowy o poddaniu się, będzie próbował nas zabić dopóki my tego nie zrobimy z nim pierwsi). Z walką wiąże się sztuczna inteligencja, która stoi na bardzo wysokim poziomie. Pierwsza gra, która tak mnie zaskoczyła pod tym względem. Nasi przeciwnicy zachowują się bardzo realnie i postępują inteligentnie. Koniec z sytuacjami gdzie wrogowie lecą jak głupki na nasz celownik tylko po to żeby zostać rozstrzelani. W F.E.A.R. przeciwnicy zrobią wszystko żeby nam przeszkodzić. Będą się chowali gdzie się tylko da, będą ze sobą współpracowali (czyli jeden zaraz woła innych i już kombinują jak by tu zrobić nam krzywdę), a nawet będą się skradać i próbować znaleźć drogę żeby nas zajść od tyłu (tylko bez żadnych skojarzeń proszę). Co do przeciwników to jest jedna rzecz, do której można by się przyczepić. Nie ma ich za wiele rodzajów. Z postępem gry będziemy spotykali coraz to nowych wrogów, którzy najpierw są niby bossem, a później musimy ich „prać” już jako normalnych oponentów.
Kolejną kwestią są bronie do jakich będziemy mieli dostęp. Może nie ma ich za dużo, ale za to, to co można zrobić za ich pomocą rekompensuje nam to. Mamy dostęp do podwójnych pistoletów, shotguna, snajperki, karabinu maszynowego, półautomatu (coś jak TMP), kołkownicy (moja ulubiona broń - nie ma to jak kogoś przybić za ramię lub nogę do ściany), potrójnej wyrzutni rakiet oraz kilku rodzajów granatów. Jest jedno tylko ograniczenie, bo za jednym razem możemy mieć maksymalnie trzy rodzaje broni i ani jednej więcej. Jak chcemy wziąć coś nowego to musimy wyrzucić jedną z tych, które aktualnie posiadamy.
Graficznie wszystko w grze jest dopasowane wręcz perfekcyjnie. Gra światłocieni zachwyca, najlepiej jest to zobaczyć osobiście i ocenić to samemu. Jest tylko jeden mały, a raczej duży problem. Żeby to zobaczyć, musimy mieć prawdziwą maszynerię jeżeli chodzi o naszego kompa. Powiem może tak. Ci, którym Doom 3 i Quake 4 chodziły przy rozdzielczości odpowiednio 1024x768 i 800x600 przy dużej liczbie szczegółów mogą mieć problem z F.E.A.R.em na rozdzielczości 640x480.
Co do dźwięku to nie ma się do czego przyczepić. Muzyka jest bardzo dobrze dopasowana do sytuacji w jakiej się akurat znajdujemy. Jest bardzo klimatyczna i nastrojowa. Głosy postaci w grze wydają się bardzo realistycznie i przekonujące. Odgłosy wydawane przez broń też są maksymalnie dopracowane.
Strasznie ciężko mi było dopatrzyć się jakichkolwiek błędów w grze, ale po pewnym zastanowieniu doszedłem do wniosku, że praktycznie ich nie ma. Jedyne co możemy zarzucić grze to to, że gra traci z czasem na grywalności. Odnosimy wrażenie, że to już było wcześniej i takie bieganie z miejsca w miejsce zaczyna po prostu nudzić. Kolejną sprawą jest spolszczenie gry, które pozostawia wiele do życzenia. Po pierwsze jest wykonane jak w wersji kinowej (czyli napisy), a po drugie to sporo jest błędów w tłumaczeniu (a na pudełku pisze, że jest to profesjonalne spolszczenie gry).
Podsumowując wszystko dochodzę do wniosku, że gra jest naprawdę dobrze dopracowana i w znacznym stopniu przewyższa inne strzelanki z tego okresu, w którym została wydana (a i na pewno będzie lepsze od wielu strzelanek, które ukażą się po niej przez długi czas). Jedyne co mogę zrobić to śmiało polecić grę każdemu. Na pewno nie uznacie czasu spędzonego przy F.E.A.R. za czas stracony.

Screeny

Zaloguj się aby móc oddać swój głos na grę.
Plusy:

+ grafika
+ klimat
+ SI
+ gra światłocieni
+ efektowne walki

Minusy:

- ogromne wymagania sprzętowe
- spolszczenie
- fizyka gry

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -